. .............

KUGs Balkantur 2011

Side 25

Kalodiki (fortsat)

Vi tog selvfølgelig kaffepausen på vores sædvanlige lille lokale sted her i Kalodiki. Stedet er også stoppested for bustrafikken. Blandt andet så vi, at bussen til Igoumenitsa standser her og tager folk med.

På den lille lokale kan man sidde i ro og mag og se verden passere forbi.

Parga

Til sidst blev vi nødt til at gøre os færdige med at lave ingenting her, dvs. bare sidde og bare se på de lokale, som kom og gik, nogle spiste, nogle fik kaffe, nogle snakkede bare med venner og bekendte, nogle ventede på bussen, nogle stod af bussen, og nogle tog med bussen. Vi måtte tage os sammen og se at komme videre.

Når vi er i Kalodiki, bor vi altid i Parga, der kun ligger ca. 10 km. væk. Så vi kørte ind til denne meget hyggelige by og fandt vores sædvanlige hotel i Parga, nemlig San Nectarios. Herefter var vi vaskeægte turister i denne atmosfærefyldte lille by ved havet.

Vi kunne rigtig mærke, at turistsæsonen først starter om nogle dage, nemlig når vi kommer ind i maj måned. Vi havde næsten hele byen for os selv. Vi travede hele det atmosfærefyldte gamle centrum igennem, og nød aftenstemningen på de blå stole i den mest græske taverna på den hyggelige havnemole. Med Zorbamusik! Den grillede blæksprutte smagte liftigt i den lune forårsaften. Der sad enkelte græske familier ved nogle af de andre borde. Var du klar over, at græske børn og unge mennesker som en selvfølge giver hånd til de gamle i familien, når de møder op og hilser på! Ude på havet så vi de store oplyste færger fra Patras til Igoumenitsa passere forbi på baggrund af kraftige lynglimt fra et fjernt tordenvejr langt borte i Adriaterhavet. Lynene og bulderet nærmede sig i løbet af aftenen, og lige da vi nåede hjem på hotellet, begyndte regnen, der fortsatte hele natten.

Den idylliske havneby Parga. Endnu meget stille, men turistsæsonen står på spring!

Onsdag den 27.april 2011

Denne morgen serverede ham, der havde vagten deroppe, en vejrmæssig let opklaring. Hotellet serverede morgenkaffen i restauranten. Her samledes de lokale som altid på vej til arbejde og dagens øvrige opgaver, og drak en kop morgenkaffe sammen under engageret samtale. Denne morgen kørte fjernsynet med et morgendebatprogram, som diskuteredes livligt af de kaffedrikkende gæster. På skærmen sås forsiden af et tysk magasin med teksten: "Griechenland - Ein EU Betrügerland!" Et antal græske politikere skændtes ophidset iTV på grund af artiklen i dette blad. Den engelsktalende portier hviskede til os, at nu var det på tide, at alvoren gik op for alle hans landsmænd, og at alle begyndte at bidrage. (-Det mente han vel?)

Blandt bilerne foran hotellet kan man godt have Vorherres hjælp nødig.

Ikke en turist! Bortset fra KUG.

Vi sørgede for de nødvendige indkøb, inden vi forlod den charmerende lille by. Jeg købte for eksempel et par smarte GUCCI solbriller. Hvis de mod forventning ikke er ægte, er jeg blevet snydt, så vandet driver, for hele 5 Euro!

Kalodiki (igen)

Kalodiki. Det årlige KUG-billede.

Vi kørte en lang sightseeing tur nordpå langs det azurblå Adriaterhav, før vi returnerede til gode gamle Kalodiki. Dette pragtfulde sted skulle da lige gennemgås påny i lidt bedre vejr end dagen før. Vejret var stadig ikke optimalt. Det var ikke strålende solskin. Det var faktisk overskyet, men det var ret lunt, og vi så nogle græske landskildpadder her. Men slet ikke i det sædvanlige antal!

Græsk landskildpadde i Kalodiki.

Ung og flot græsk landskildpaddehan Testudo hermanni boettgeri i Kalodiki.

Græsk landskildpaddehun Testudo hermanni boettgeri i Kalodiki.

Græsk landskildpaddehun i Kalodiki.

Som sædvanlig var der også scheltopusik i Kalodiki.

Græsk landskildpaddehan Testudo hermanni boettgeri i Kalodiki.

Der var igen hugorm Vipera ammodytes i Kalodiki.

Det var første gang, at denne biotop blev gennemgået af KUG i alle hjørner så langstrakt og omhyggeligt, og det var første gang, at vi så så få landskildpadder her. Lad os håbe, at det var det overskyede vejr, der havde skylden for det. Ellers, så er der altså sket noget rigtig beklageligt noget her, siden vi var her sidst!

Udpræget marginatabiotop uden marginataer, men med en enkelt græsk landskildpadde.

Vi forlod den centrale del af Kalodiki og gik grundigt igennem en oplagt maginatabiotop i nærheden. Det kunne have været sjovt at slutte turen af med at finde bredrandede landskildpadder. Den eneste landskildpadde vi fandt her, var imidlertid ikke en bredrandet landskildpadde, men en Græsk landskildpadde. Dette blev så denne turs sidste landskildpaddefund.

Gammel græsk landskildpadde Testudo hermanni i marginatabiotop ved Kalodiki.

Igoumenitsa

Vi sagde nu hen på eftermiddagen farvel til Kalodikiområdet og kørte til Igoumenitsa. Anek-færgen til Italien afgik som sædvanlig kl. 23:45. Men Superfast havde i år afgang kl. 20:00. Skulle vi ikke tage den, i stedet for at vente? Så gik vi ganske vist glip af vores traditionelle og hyggelige farvelmåltid på fortovet ved den lille taverna ved færgen, men det fik så være i år! Vi gik ind i den store terminalbygning og hen til skranken for Superfast. Inden jeg fik sagt noget, sagde manden kort, at ekspeditionen for personbiler var i den modsatte ende af hallen. Dette var for lastbiler! Hvordan kunne han se det på mig? Var det mit nedslidte kratluskerudseende efter 3 ugers vellykket trekking på Balkan? Jan havde det lige modsat. Når han senere købte noget på færgen, spurgte man rutinemæssigt til hans truckerrabatkort. Der er sandelig forskel på folk!

Superfast ankommer til Igoumenitsa. Om lidt er Den Serbiske Taxa kørt ombord.

Farvel til Igoumenitsa og dermed Grækenland! -Som sædvanlig luksuscruise over Adriaterhavet. Ifølge Jans håndholdte GPS sejler disse kæmpefærger med ca. 50 km/t. I baggrunden ses lamperne på motorvej E 90 lyse som en lyskæde op gennem bjergene. Disse lamper står på motorvejen til langt ind i den centrale del af det græske fastland og lyser hele natten over absolut ingen trafik. Grækenland må stadig have penge nok!

Kort over rederiernes ruter fra Ancona i Italien til Igoumenitsa og videre til Patras i Grækenland. Da vi kørte bilen ind gennem tilkørslen til den store pigtrådsindhegnede færgehavn i Igoumenitsa, blev bilen stoppet, og der skulle vises pas. Bilen skulle også lige undersøges. Især for evt. gemte personer bagi. Både Grækenland og Italien er Schengen-lande, men det har aldrig forhindret havnepolitiet her i Igoumenitsa i at undersøge og kontrollere biltrafikken til Italien.

Torsdag den 28. april 2011

Ved 11:00 tiden kørte vi i land i flot solskinsvejr i Ancona i Italien. Havnepolitiet tog rutinemæssigt nogle biler ud af køen til nærmere eftersyn, men gad ikke se nærmere på os. Italien er som nævnt også Schengenland, men det har heller aldrig holdt de mange uniformer her i Ancona (havnepolitiet og tolderne) tilbage fra at kontrollere og undersøge færgetrafikken fra Grækenland. (Jeg har aldrig oplevet grænsekontrol i Igoumenitsa og Ancona, når turen går til Grækenland. Derimod er der sædvanligvis altid kontrol, om ikke andet så i Ancona, når turen går den modsatte vej.) Herefter var der den sædvanlige timelange prøvelse i den håbløse trafikafvikling, før vi slap ud af byen til betalingsanlægget på motorvejen og den sædvanlige rute E 45 /E 47. Om aftenen vores sædvanlige hyggelige ophold på motellet i Irschenberg.

Fredag den 29. april 2011

Afsted fra vores motel mod Danmark i den tidlige morgensol. Det er iøvrigt på en måde uhyggeligt at forlade motellet i Irschenberg og begive sig ud i den hektiske trafik på Autobahn, mens de søde piger i receptionen råber "Grüss Gott" (Hils Gud!) efter en.

Vi beholdt de kortærmede T-shirts på under hele turen, og kom hjem om aftenen til et strålende forår i Danmark!

Gad vide, om Jan nu omregistrerer Den Serbiske Taxa til EUplader? Så vil ingen på Balkan da mere kunne opfatte den som hidrørende fra Jugoslavien!

-Nemlig som Den Serbiske Taxa!

KUGs Balkantur 2011

Igen i år havde vi en formidal tur med et kæmpe udbytte og masser af oplevelser. (Vi fik sågar oplevet alle 4 årstider afløse hinanden fra den ene dag til den næste!) Bulgarien er en helt speciel og ganske anderledes verden, og selvom vi er i EU sammen, er dette land helt overset og glemt.

Vi fandt heller ingen kæmpeskildpadder i år. Vi erfarede, at der er meget få landskildpadder tilbage i Bulgarien. Også selvom vi tager vores for tidlige tidspunkt til turen i betragtning, må den meget beskedne population i 2011 regnes for et faktum. Når først myndighederne i et fattigt land som Bulgarien begynder at beskæftige sig seriøst med den skrumpende bestand, er den en realitet. Udover de sædvanlige biotopødelæggelser, som man ser overalt på Balkan, er der i Bulgarien det problem, at landskildpadder er almindelige på spisekortet. Hvis hver anden bulgarer spiser bare een skildpadde årligt, forsvinder der 4 millioner skildpadder hvert år. Når man tager de mange år i betragtning, som en landskildpadde skal bruge til at reproducere sig selv, er det indlysende, at tortilophagia (konsum af landskildpadder) er en seriøs trussel mod skildpaddebestanden. Når dette yderligere skærpes af målrettet indsats fra bander af "poachers", der opstøver skildpadder til det illegale marked for konsum og videresalg, er situationen nærmest håbløs.

Men vi var der jo meget tidligt. Dette medførte, at vi havde nogle helt særlige oplevelser med at se landskildpadder komme frem i lyset direkte fra vinterhi. Til gengæld må vi se i øjnene, at vi nok ikke fik set populationen i helt retvisende omfang. For eksempel har I. E. Ivanchev ved grundige iagttagelser konstateret, at nogle landskildpadder i bjergene i Bulgarien kommer frem efter vinterhi så sent som den 29. april. -Og det kan vel heller ikke udelukkes, at kæmpeskildpadderne er dem, der kommer senest frem!

Men på bundlinjen: Skildpaddebestanden daler fortsat kontinuerligt på hele Balkan. I Bulgarien går det mere end stærkt!

April måned er som udgangspunkt den helt rigtige måned til at aflægge feltherpetologiske besøg på Balkan. Dyrene er lige kommet frem fra vinterhi og aktiviteten er optimal. Alt er grønt og friskt. Senere på sæsonen ser man ikke dyrene på grund af den tiltagende hede (dyrene gemmer sig væk i varmen), og på grund af den nu alt for høje og afsvedne vegetation. Men nu har vi lært den optimale besøgsperiode at kende:

Begyndelsen af april: Peloponnes. Midten af april: Nordgrækenland. Slutningen af april (og lidt ind i maj): Balkan nord for Grækenland.