. ...........

Kugs forårstour 2012

Side 25

Kumanovo

Kumanovo er en stor by på 71.000 indbyggere. Den er Makedoniens tredjestørste by. Over en tredjedel af indbyggerne er albanere, 10 % er serbere, 5 % er romaer.

Byen er et industrielt centrum, herunder især for metalindustri. Her forarbejdes også den tobak, der dyrkes i omegenen, og her fremstilles landbrugsvarer generelt.

Byen regnes for en travl og moderne by. Den fremtræder imidlertid meget trist, luvslidt og fattig i forhold til andre store byer i Makedonien, som for eksempel Tetovo.

KUGs gode lille hotel i centrum af Kumanovo.

Vi kørte flere gange gennem centrum uden at finde så meget som et eneste hotel. Til sidst fandt vi midt i en lille gade et meget lille hotel med 2-3 værelser i brug. Fint nok for os, men for andre rejsende end KUG ville det nok højest blive anset med en halv stjerne. Jeg ved ikke, hvad hotellet hedder. Jeg kan ikke oversætte navneskiltet over indgangen. Den flinke pige i "loungen" talte som så mange gange før kun det lokale sprog.

Karakteristisk gadeparti fra Kumanovo.

Lun forårsaften og pragtfuld simple living på fortovet i Kumanovo.

Vi vandrede lidt bort fra hotellet i den ret trøstesløse by. Der var bestemt ingen turister her i Kumanovo. Der var faktisk heller ikke rigtig nogen restauranter. Vi fandt dem ihvertfald ikke denne aften. Men som altid fandt vi en passende lokalitet til fortøjningsøllen. Vores Skopsko blev sat på bordet foran os uden glas. Fint, så sparer man da opvasken. Aftensmaden på det lille sted lige ved siden af stod på fine og saftige trækulsgrillede kyllinger med sprødt skind stillet rygende varme og knitrende på vores bord på et fad. Det var dagens eneste ret her. -Og iøvrigt dagens eneste ret hver dag året rundt, sagde manden. "Glimrende, det er lige os", sagde vi. Vi fik en tallerken hver til at lægge fra os på, men bestik fulgte ikke med. Det behøver man jo heller ikke til kyllinger. Fint og enkelt! Husets rødvin var KUGs mærke. Her fulgte der dog glas med.

Udsigten fra fortovsserveringen var autentisk Kumanovo.

Onsdag den 2. maj 2012

Den rare pige på hotellet lavede morgenkaffe til os. Imens gik jeg til bageren et par huse længere oppe ad gaden og købte et par varme friskbagte brød med indbagt ost. Disse ostebrød bager man overalt på Balkan, og der er bestemt ingen fejl på dem. Så var morgenmaden på plads. Ellers var dagens plan helt enkel i det som sædvanlig varme solskinsvejr: I dag ville vi til Kosovo!

På vej til bageren blev der lige taget et morgenstemningsbillede. Smart og moderne ung kvinde går målrettet op ad gaden på vej på arbejde. Modsætningerne mødes voldsomt overalt på Balkan. Således også her. Bemærk parret med trækvognen på vej ned ad gaden. Lige bag mig ramte en bil en lille hundehvalp med venstre forparti. Hundehvalpen rullede rundt flere gange, og løb hylende ind i smøgen ovre til venstre og forsvandt. Formentlig nogenlunde ubeskadiget. Bilisten holdt bare kurs og fart op ad gaden.

Bag hotellets vasketøj står busten af Tito stadig griffbereit. Man ved aldrig, hvornår man får brug for den igen!

Rattanmøbler i loungen, men det er alligevel bestemt ikke det fashionable Raffels Hotel i Singapore.

Vi forlod Kumanovo, susede ud på motorvejen og var hurtigt ved grænsen til Kosovo. (Der er altså ikke lange afstande i Makedonien!)

Kosovo

Kosovo eller Kosova er et land på Balkan, der d. 17. februar 2008 udråbte sig selv som en uafhængig stat. Dog er landet ikke anerkendt af FN.

Officielt er det en autonom provins i det sydlige Serbien, der har været under FNs administration siden 1999. 75 lande, heraf 22 EU-lande og herunder Danmark har anerkendt Kosovo som selvstændig stat.

Kosovo har en befolkning på ca. to millioner mennesker, hovedsagelig etniske albanere, med mindre befolkningsgrupper af serbere, tyrkere, bosniakker, og andre etniske grupper.

Kosovo har været del i en lang politisk og territorial konflikt mellem den serbiske regering (og før det den jugoslaviske regering) og Kosovos albanske befolkning.

Der er ikke skabt en særlig valuta for Kosovo. Her bruges EURO. Prisniveauet i Kosovo er ekstremt lavt, ligesom i Makedonien. Alt er meget billigt her.

Grænseovergangen fra Makedonien til Kosovo ved Hani i Elezit. Her er meget stille.

Der var ikke meget trafik. Vi kom hurtigt igennem den venlige, men omhyggelige paskontrol og hurtigt igennem den imødekommende og i dag sporadiske toldkontrol både i Makedoniens og i Kosovos velbemandede grænsebygninger. Som på alle tourene er KUG særdeles grænseoverskridende.

Et par natsværmere havde glemt, at det var højlys dag i Kosovo.

Vi kørte mod nord og snart efter mod øst. Her fandt vi undervejs nogle fine biotoper. Men der var nu ingen skildpadder at se lige nu. Vi gik ellers lange ture igennem meget lovende områder, men heldet var ikke med os lige med det samme. Solen skinnede og foråret var massivt og varmt til stede overalt i Kosovo. -Men alting virkede faktisk fremmedgjort og underligt i dag!

Søgningen efter landskildpadder blev selvsagt ikke hindret af vandløb.

Stancic

Vi besluttede at holde kaffepause i den lille bjerglandsby Stancic. Her drøftede vi situationen grundigt. Lige fra vi passerede grænsen, havde vi været grebet af en underlig fornemmelse af uvirkelighed i dette mærkelige land. Naturen var skam den sædvanlige flotte balkannatur. Men huse, veje, jernbaner og alt det menneskeskabte virkede ligesom ikke behageligt. Der var indtil nu reelt intet charmerende ved området. Tværtimod. Vi luftede endog muligheden af at vende tilbage til Makedonien allerede samme aften. Men vi ville da lige se det hele an lidt endnu.

En gangbro fører over til hotellet i den meget stille landsby Stancic. Vi holdt kaffepause her på terrassen.

Noget væk fra Stancic satte vi igen bilen fra os på en grusvej. Nu var det blevet hen på eftermiddagen. Skulle vi se skildpadder i dag i Kosovo, var det ved at være på høje tid. Vi gik op ad en skovklædt bjergside. I en lysning lå der et gravsted, som var behørigt indhegnet af et smedejernsgitter. Her i lysningen gik der minsandten nogle store græske landskildpadderTestudo hermanni boettgeri. Jamen alting var da også så dystert her i dag, så selvfølgelig kunne det da ikke være anderledes: KUGs første landskildpaddefund i Kosovo var naturligvis på et gravsted!

Foran til venstre under smedejernsgitteret sidder en stor græsk landskildpaddehun.

Der var ikke andre gravsteder her i skoven, så der var ikke tale om en kirkegård. Der ligger en meget stor gård nede i dalen her. Måske er der tale om et familiegravsted?

Ikke langt fra det indhegnede gravsted gjorde en græsk landskildpaddehan kur til en hun.

Stor græsk landskildpaddehun camouflerer sig i forårsvegetationen ved siden af gravstedet.

Græsk landskildpadde afpatruljerer raslende lysningen. Der går sandelig nogle ordentlige bamser her!

Der blev selvfølgelig taget officielle fotos af KUGs første fund af landskildpadder i Kosovo. De græske landskildpadder (Testudo hermanni boettgeri) er generelt massivt store, tunge og smukke i Kosovo (20 +), ligesom det er tilfældet i Makedonien.

Græsk landskildpaddehun Testudo hermanni boettgeri.

Solen begyndte af svinde. Det var stadig varmt, selvom skyggerne blev lange. Vi besluttede os for at forlade dette mærkelige sted på denne mærkelige dag i dette mærkelige land.

På vej væk i bilen fra skoven med den helt specielle lysning med gravstedet opdagede vi en græsk landskildpadde i gruset til højre for vejen. Jeg tog lige et foto ud ad sideruden af dette store eksemplar.

Mens Jan fotograferede den flotte landskildpadde i vejsiden, fortsatte jeg til fods ned ad vejen. -Og opdagede yderligere en meget stor græsk landskildpadde i højre side af vejen!

Igen et meget stort eksemplar. En meget gammel græsk landskildpadde (Testudo hermanni boettgeri) med en gammel skjoldskade.

Foråret vælter frem på Balkan i april. Også i denne underlige biotop.

Tanken var nu den at finde ind til byen Gjilan. Her måtte der da være et adækvat hotel, der ventede på KUG?

Gjilan (Gnjilane)

Gjilan skønnes for tiden at have ca 100.000 indbyggere. Hovedparten af dem er albanere. Ca 10 % af indbyggerne er serbere, og der bor også mange romaer og andre etniske grupperinger.

I 1999 etableredes KFOR basen Camp Monteith ved bygrænsen. Denne base rejstes på ruinerne af en sønderskudt serbisk base. I Gjilane findes også hovedkvarteret for UNMIK International Police Task Force.

Byen er et industrielt og administrativt center. Gjilan er meget levende, og det ses tydeligt, at der er penge her. Folk er meget velklædte, og den tætte trafik præges iøjnefaldende af nye, store og kostbare biler. Der er dyre forretninger med luksusvarer, og der er mange udsøgte restauranter, mv.

Gjilan er indehaver af kulderekorden for den kolde fastlandsvinter i Kosovo. Man har her målt den rekordlave temperatur på -32,45 grader C. Dette sætter unægtelig perspektiv på dimensionen af vinterhi for europæiske landskildpadder! Der lever som bekendt masser af græske landskildpadder (Testudo hermanni boettgeri) i Kosovo.

Fatime på det gode Hotel Kristal havde masser af ledige værelser. Vi fik 2.

Fra KUGs værelse kunne man se ned på Hotel Kristals fortovsrestaurant. God nok til KUGs fortøjningsøl.

Lige midt i byen lå det iøjnefaldende Hotel Kristal. Det blev så KUGs hotel. Igen måtte vi ikke få et dobbeltværelse. Næ, her var der kun mulighed for et til hver. Efter at vi havde checket ind, blev fortøjningsøllen bestilt på hotellets fortovsrestaurant. Man havde fadbamser her. Vi bestilte derfor 2 draught beer. "Store?", spurgte manden på dansk. Vi konstaterede således, at KFOR nok kommer rigtig meget her på stedet! Herefter gik aftenen lynhurtigt og behageligt. Den lune luft tilskyndede ikke til at gå indendørs nogen steder. Men det var da heller ikke nødvendigt!

Vi fandt som altid en autentisk madservering på fortovet i en af de små gader.