...............

Side 1

Vi fandt Bredrandet landskildpadde Testudo marginata

og Græsk landskildpadde Testudo hermanni boettgeri

Solvarm forårsdag på den smukke græske ø Poros. Bredrandet landskildpadde på patrulje.

I 2007 skulle Grækenland igen besøges i april måned. Denne gang var der ikke tale om en hundeafhentningstur. På denne tur skulle Jesper fotografere de spændende græske jernbaner, og jeg skulle selvfølgelig gennemtrawle biotoperne, opspore, iagttage og fotografere de spændende landskildpadder! Desuden er jeg selv gammel tognørd, så kombinationen med tog var helt fedt. Vi kørte den sædvanlige rute (E 47 til Hamburg og E 45 fra Hamburg til Ancona) til færgen i Italien.

Overnatning ige på Johns og mit gennemprøvede gode motel i Irschenberg. Når man har prøvet at køre rundt hele natten i Innsbruck og Bolzano og forgæves lede efter hoteller med ledige værelser, sætter man pris på et velfungerende motel ved motorvejen, hvor der altid er ledige værelser! Hidtil har dette hyggelige motel været familieejet. Nu er det solgt, men det er stadig de samme søde piger, der byder velkommen med: "Grüss Gott" og som hygger om os.

Vi sejlede med den store færge fra ANEK-Lines fra Italien til Grækenland. Vi blev ombord, da færgen den 19. april 2007landede i den græske færgehavn Igoumenitsa, og vi fortsatte således sejlturen til Patras på Peloponnes. Patras er Grækenlands tredjestørste by med ca. 160.000 indbyggere. Vi kørte østpå ad nordkysten langs de smalsporede jernbaner og fotograferede dem undervejs indtil vi kom til den lille by Kalavrita oppe i bjergene på det nordlige Peloponnes, hvor vi overnattede på et lækkert hotel.

Kalavrita er blandt andet kendt for en grufuld massakre, som den tyske værnemagt forøvede her under krigen. På en enkelt dag i 1943 dræbte tyskerne i en gengældelsesaktion samtlige mænd på over 15 år fra Kalavrita og omegn. Ca. 700 ofre. I dag er byen under kraftig udvikling til turistfælde. Den er i vintersæsonen også et vintersportscentrum! Næste dag kørte vi sydpå ad de små kønne, snoede veje gennem bjergene. Vi kikkede selvfølgelig efter skildpadder i biotoper flere steder undervejs.

Panagitsa

Testudo hermanni boettgeri biotop ved Panagitsa på Peloponnes.

Ved Panagitsa fandt vi en spændende biotop med en hel del voksne græske landskildpadder. Men der sås som næsten altid ingen unger og ingen halvstore skildpadder. Unger vil man aldrig se fremme i samme omfang, som man ser de voksne skildpadder. Dels varmes unger meget hurtigere op i solen til deres funktionstemperatur end de voksne og behøver derforikke at være i solen ret længe, og dels holder unger sig intuitivt mere skjult, fordi de er særdeles sårbare overfor de mange rovdyrs efterstræbelser.

Udvokset græsk landskildpadehun ved Panagitsa. Meget klein i det. Med bukler i skjoldpladerne.

Alle Testudo hermanni i denne biotop var forholdsvis små. Ca. 10-12 cm. Denne beskedne størrelse er ikke ualmindelig for græske landskildpadder på  Peloponnes. På den nordlige del af halvøen ses der ind i mellem større eksemplarer. På den sydlige del er de græske landskildpadder små. Det diskuteres for tiden, om denne lille Peloponnesiske Testudo hermanni boettgeri udgør en særlig underart. Det var solskin, ca. 25 grader C, og blæsende.

Flot lille græsk landskildpaddehun ved panagitsa. Med det naturlige blanke skjold.

Efter at vi havde nydt det Peloponnesiske forår og set os mæt på de små spændende græske landskildpadder her, måtte vi videre.

Olympia

Vi fortsatte sydpå mod Olympia. Undervejs søgte vi en del steder, men vi fandt ikke flere skildpadder denne dag. Vi fandt i Olympia et lille familiedrevet hotel med orden i sagerne. Da den gamle vært for eksempel om morgenen gik i køkkenet for at lave morgenmad til os (de eneste gæster), tog han forklæde på bare for at koge 2 æg. Sådan!

Olympia er som bekendt det sted, hvor de olympiske lege begyndte for flere tusinde år siden. I denne sammenhæng forveksles stedet på grund af navneligheden tit med det enorme Olympusbjerg på det græske fastland, men det var altså her i Olympia på Peloponnes, at de olympiske lege startede. Olympusbjerget er hjemsted for guderne i den græske mytologi, også kaldet Olympen. Derfor den evindelige forveksling mellem disse 2 lokaliteter.

Zeus templet i Olympia. I april blomsterer mandeltræerne i Grækenland.

Der er en del beretninger om, at der skulle være en bestand af græske landskildpadder i ruinerne i Olympia og i områderne omkring byen. Desuden har skotskfødte Helen på Skiathos fortalt mig, at hun i sin tid var på bryllupsrejse til ruinerne i Olympia. Den gang så hun "lots of tortoises there".Jeg søgte derfor interesseret, men fandt ikke en eneste.

Olympia inden menneskehavet skyllede hen over stedet.

Til gengæld så jeg mennesker og atter mennesker. Fra kort efter åbningstiden kl. 09:00 kommer der til stedet en lang massiv slange af busser, der resten af dagen pumper turister ind i ruinområdet. Jeg kom kl. 08:00 og fik lov til at gå ind, nu jeg var der, selvom klokken ikke var 09:00. Jeg havde det hele for mig selv en god times tid, inden tsunamien af fotograferende japanere, tyskere, grækere, osv, kom skyllende. Her har vi vist en af forklaringerne på, at der ikke længere er skildpadder her. Jeg forsvandt da osse hurtigt!

Murfirben på tempelsokkel i Olympia.

Der var ikke skildpadder, men jeg så et murfirben på en tempelsokkel. Jeg tog et zoombillede, og ville gå tættere på for at få nogle bedre billeder. Straks lød der et stød i trillefløjten fra en af de mange vagter, og så var fanden løs. Du må slet ikke komme bare i nærheden af ruinerne. Man passer omhyggeligt (og fortjenstfuldt) på de antikke antikviteter!

Slag med landbrugsredskab på denne græske landskildpadde i Panagitsa?

Man er selvfølgelig yderst forsigtig og påpasselig med de antikke ruiner, der er nogle tusind år gamle. Men de millioner af år gamle antikviteter, der i form af skildpadder befolker Grækenland (endnu), er man faktisk helt ligeglad med!

Jeg søgte videre rundt omkring på tilsyneladende egnede steder i og ved den meget turistede by Olympia, blandt andet i trekanten ved de to floder, der løber sammen her, men jeg fandt heller ingen skildpadder der. Der skulle ellers være mange lige her ifølge tidligere observationer. Som på så mange andre steder i Grækenland er også her de beskrevne tidligere skildpaddebestande i dag helt minimeret/væk.

Kalogria

Den 22. april 2007 kørte vi om morgenen til det flotte naturområde Kalogria i det nordvestlige hjørne af Peloponnes. Naturen her er meget anderledes end den græske natur, som man ellers ser. Og som grækerne åbenbart ikke regner, fordi der er så meget af den. Fordi naturen her er så anderledes end andre steder, er Kalogria dog udnævnt til naturpark. Her er sandstrande, åbne landskaber, skovområder med flotte store skærmpinjer, søer og vandløb. Her er idyllisk under slærmpinjerne som på et guldaldermaleri. Her lever et rigt udvalg af pattedyr, fugle, krybdyr og padder.

På vejen ud til havet gennem det flotte naturområde, måtte vi bremse for noget på asfalten.

Det var ganske rigtigt en flot europæisk sumpskildpadde Emys orbicularis, der krydsede her.

Det er en smuk tur, når man går ad sandstranden langs med havet (Det Ioniske Hav) ved Strofiliaskovens  skærmpinjetræer i Kalogria. Der er et interessant dyreliv her. Temperaturen var 25 grader. Solen skinnede. Det blæste en del.

På stranden havde en skarabæ travlt med at rulle en kugle sammen af afføring.

Find skildpadderne ved at følge deres karakteristiske traktorspor i sandet!

Skovområderne i Kalogria er meget betagende. Strofiliaskoven helt ude i området ved Det Ioniske Hav er pragtfuld at vandre i. Desværre var der kæmpestore myg. På resten af turen havde jeg hver dag glæde af stikkene fra udflugten til Kalogria.De kløede konstant i næsten 14 dage. -Men der er ret mange skildpadder her i Kalogria!

Biotopen ved Kalogria.

I skoven langs havet fandt vi en del voksne græske landskildpadder af normal størrelse. Altså ikke så kleine i det som dem, der gik i biotopen ved Panagitsa.

Græsk landskildpaddehan Testudo hermanni boettgeri i Kalogria.

Man kunne godt se, at Kalogria er et yndet udflugtsmål. Der er mange tavernaer, men de var alle tomme, bortset fra os. Sæsonen er ikke startet endnu her i april, selvom temperaturen svarer til en dansk højsommerdag. Idyllen blev dog undervejs noget forstyrret af et græsk familieselskab, der holdt fest på en vigeplads med en medbragt ghettoblaster, der var skruet helt op og kunne høres i hele skoven! Grækerne forurener gerne naturen ved at smide deres affald alle vegne. Ekstrem støjforurening er også en udbredt græsk kunstart.

Smuk gammel græsk landskildpaddehun i Kalogria. Nej, det er ikke en Testudo marginata.

Den mørke græske landskildpaddheun var vært for en enkelt flåt.

Der er 5 stikveje ind i skoven fra den asfalterede stamvej gennem Kallogria. Ved de 4 af disse stikveje er der opsat en fornem informationstavle med oplysninger om stedets flora og fauna. Når man kikker på tavlen, ser man straks, at der er skildpadder her. På tavlen er der nemlig et pictogram, der forbyder folk at tage skildpadder. Vi så ikke en eneste skildpadde i de skovområder, som var beskiltet. Derimod så vi mange, da vi bevægede os ned til skovområdet ad den vej, der ikke var beskiltet!

De flotte informationstavler i kalogria. Lidt for oplysende?

Der er store parkerings og campingpladsarealer her i Kalogria. Der holdt allerede en del tyske autocampere her i april måned. En håndfuld tyskere sås gå ivrigt rundt i området med kameraer. Jeg bemærkede især et yngre par, der udviste betydelig interesse for faunaen her på stedet.

Græsk hun i Kalogria.

Fra Kalogria kørte vi syd på til havnebyen Kalamata og fandt et billigt hotel på strandpromenaden med havudsigt fra altanen.